Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

"VÅR" og Tur-O

Snart klart for sommerens Tur-O? Hvordan er forholdene?

Neppe som på Snota men bynner å våres der og (bildet). Fra årets 1.mai-tur hærlig!!!

Så i avisen fra årets "Vårløpet" 6.mai. Mange fine plasseringer fra lokale klubber blandt de aktive. Morro og flott!

Leif Ove

Klippekort og merke

De som vil benytte den elektroniske registreringen for å få tilsendt gull, sølv el. bronsemerke må sende meg beskjed om det innen 20 mai, med navn og adresse. Send mailen til: Lasse.Natvig@gmail.com. (Man kan også sende inn det vanlige klippekortet slik som i tidligere år). God sommer!

Sesongen er på tampen

Fremdeles er det brukbart skiføre i de øvre deler av marka og spesielt der det er preparerte skiløyper. Tok mine tre siste idag slik at jeg kunne få smaken av gull :-). To av de ble tatt uten ski (nr 17 og 18) og den tredje (nr 7) med ski. Siden kollene hvor postene ligger er snøbare får man inntrykk av at våren er mer fremskreden enn den egentlig er. Takk til Lasse & Co for et fint opplegg.

Tur 6 - Siste tur i år (Hanne og Richard)

Det er jo bare midten av mars, men det er knapt en isflekk igjen i hagen på Bakkaunet, så vi fant det best å ta siste tur nå. Det klaffet veldig bra, med kaldt klarvær som ga godt grunnlag, og sol fra morgenen av.

Så det ble buss 8 til Byåsenbutikksenter, og slafsing i de isete skisporene oppover mot Geitfjellet. O-løper Helge Rustad ble observert og tilsnakket ;-)

Vi dro opp Åengløypa, og finorienterte mot post 9 uten å rote for mye. Traff noen få som gikk tur på beina, og kun et enkelt skispor fra dagen før. Herlig å ha marka for seg selv!

Så bar det mot Geitfjellet og post 8, som vi var litt spent på. Men det gikk lettere enn fryktet, takket være godt feste og solid underlag. Herlig utsikt over Sylane og indre Trondheimsfjord :-D

Vi fortsatte over Geithetta og nøt den flotte utsikten på veien. Frister å ta med øks og sag for å lage bedre vei i småskogen ned fra toppen...

Så bar det til Tømmerdalstorget og opp Revberget for å ta post 26. Nok en flott utsikt! Kun en skiløper hadde vært ute før oss i dag, og dette var ikke en jeger.

Vi avsluttet skijegeren via Svahylla og til post 25, en ganske alminnelig post på alle vis.

Det var uaktuelt å dra ned til Trolla eller Ila på dårlig eller manglende snø, så vi valgte turen om Skistua (Hannes første besøk!), og videre til Lian og trikken til byen.

Litt vemodig å være ferdig, men så gleder vi oss over våren og o-sesongen - og til neste vinter og ny skijeger!

Takk nok en gang til Lasse (og Øystein)!

Skijeger'n varer helt til sommer'n

hei, og takk for mange hyggelige turblogg-innlegg. Vi har nok passert hundre solgte konv. i år, og Skijeger'n er fortsatt i salg. Jeg har lovet at postene står ute til ca. 20 april, og kanskje lenger. Det er massevis av snø i marka. Og et år tok vel Anders alle postene bare i påskeferien! --- men mot slutten av April starter nok innplukkingen. Skiegerhilsen fra Lasse

Kunsten å forlenge skijegersesongen

Til tross for at jeg hadde besøkt alle postene allerede, manglet jeg klippet på post 30 - alderen begynner vel å kreve sitt :-(

Dette irriterte meg så¨pass at jeg tok turen tilbake til posten torsdag 15. mars("Første vårdag"). Værmeldingen var bra, og dét hadde nok skolene merket seg også for det ble køgåing frem til Elsethytta. Imponerende mange barn ute i løypene.

Føret var av riktig påskekaliber, oppbløtt på toppen, men uten gjennomslag. Smørefri ski er ikke ueffent på denne årstiden. Men våren er nok skikkelig på gang, litt overvann på Litjkvistingen og mange barflekker på Bodsbergheia. Men jeg klarte da å tråkle meg frem til både posten og toppvarden uten å ta av skiene før det var 10 meter igjen til toppvarden.

Været var greit, og selv om det var litt vind på toppen ble det en trivelig tur og turen tilbake til Henriksåsen gikk på rekordtid - hvilket ikke sier stort når det gjelder meg.

Men nå tror jeg sesongen definitivt er over. God påske til alle andre skijegere!

Endelig i mål - 08.03.2012

Så er årets Skijegersesong ferdig for min del - vel, jeg glemte å klippe på post 30 så jeg må kanskje ta en tur dit igjen så kortet blir komplett.

Vi fikk det endelig til å klaffe med en felles tur, Martin og jeg, og på herlig puddersnø og med sola i fjesene dro vi oppover mot Geitfjellet. Føret var upåklagelig selv om det etter hvert ble litt ising under skiene, men dét glemmes fort på en sånn dag.

Opp mot post 8 valgte vi rakeste veien, og skiene måtte av og det ble litt kaving i bratt terreng og med snø som allerede har begynt å råtne nedenfra. Men opp kom vi, og det gjensto for meg bare en eneste post på årets kvote. Post 9 ble funnet lett, og den merkelige følelsen av å komme i mål senket seg.

Men dette måtte feires, så vi stakk innom Dreiers Minne og koste oss med grillede brødskiver og varm saft - verden føles av og til bortimot perfekt!

Så nå er det bare å glede seg til neste års postjakt i hele Bymarka og litt til. Takk til Lasse for et kjempeflott opplegg!

Jeg er nok i rute Egil

Egil lurer på hva jeg bedriver tiden med etter at alle Skijegerpostene er funnet. En av aktivitetene er å sørge for at det blir Internløp også i 2012. Nå er terminista nettopp komplett. Forøvrig går formoppbygningen helt etter planen med fine skiturer, så du trenger ikke bekymre deg Egil. Må med tungt hjerte stå over årets Rensfjellrenn pga. jobbreising, men jeg tar Storlirennet i stedet.

Hilsen Nils

Tur nr 5 - ny langtur i flotte forhold (Hanne og Richard)

Etter nok en periode med reising, besøk og synging var det atter dags for jakt etter postene til Lasse. Og under hvilke herlige forhold! Vårværet med regn i uka som gikk hadde lagt et fast underlag, og nysnøen om natta gitt styresnø. Best av alt var jo blå himmel, ingen vind og noen få kuldegrader. Dette måtte utnyttes!

Dermed ble det langtur, med buss til Ringvål/Skogly, en vestlig trase til Langdalen, og post 24 på Bergskaret. Herlig å lage nye spor og ha marka for seg selv. Var alle på shopping i finværet??

Videre til post 23 på Brennan, nytt terreng og ny løype for oss. Her var det bra å ha godt feste, for det var bratt og trangt å komme seg opp til foten av Brennan.

Matpakka ble inntatt ved Krogstadmyra, før vi slapp oss ned til post 22; først her møtte vi sporet til en annen jeger.

Var spent på om post 21 ville by på orienteringsmessige utfordringer, men der hadde det også vært noen, dessuten var myrene tydelige, og orienteringen enkel.

Vi rakk en skillingsbolle etter stengetid på Grønlia (takk til vertskapet!), hvorpå vi stakk opp Solskinnsløypa til post 11, som også hadde blitt besøkt av 2 før oss denne dag.

Så bar det mot Lian, og trikken hjem, som vi rakk på minuttet. Perfekt avslutning på en perfekt tur!

JEGERE PÅ SKIFLYGING

Jegere på Tur (-O) i Vikersund i helgen. Tar O-postene slutt må nye høyder nåes!!!

Fantastiske opplevelser å se "myggene" dukke opp over kulen fra hoppet bak å seile å seile å seile helt ned i bunnen av bakken....

Jfr hoppene til Fannemel og Velta.

Bildene: 2 glade jegere. "Skiflygerens siste hvile" Gigantisk bakke. Bra folkeliv 25000 ca på lørdag.