Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Ny sesong og ny nettside

Nå nærmer det seg ny sesong. Turorientering på nett har fått ny nettside med mange nye funksjonaliteter. Turorienteringa i 2013 vil bli noe lagt om i forhold til tidligere. Det blir mulig å kjøpe enkeltkart/turer på nett om man ønsker, eller hele pakka som tidligere. Jeg har nå lagt inn en rekke grupper en kan velge å registrere seg i. En kan slik ha uhøytidelige konkurranser med andre grupper. Dersom noen av brukerne ønsker andre eller nye grupper er det bare å si i fra, så skal vi få lagt til nye grupper når vi får sjansen.

Områdene for 2013 er ikke fastlagt, men vi er i ferd med å planlegge dem.

Fleire postar borte ... er det vinden skal tru?

Ein mild men temmeleg våt søndagstur i dag. Hadde pakka Bringelandskartet i plast, klar for ei lita haustbløyte. Med P-plassen ved Svartetjønna som utgangspunkt, vart fyrste målet post 32. Burde vere piece-of-cake trudde eg, men ikkje tale om. Ikkje eit spor. Med litt mindre sjølvtillit var post 36 neste. Men nei. Like tomt der. Hæ. Var eg heilt tullerusk i dag? Eller – ja det var nok det – postane er plukka inn. Eg er nok litt seint ute.
Blaut til skinnet og fin temperatur .. jaja .. då blir det terrengløp i dag. Oppover til post 29 berre for å få bekrefta at postane er tekne innatt. Men der var det ein luring nesten inni granene gitt. Jaha .. så dei er her likevel .. hmmm. Då vart det attende til plan A. Rett vest! Uti myrene.. Men fint likevel på sin måte. Og bra 'fangst’, berre post 30 ved brua let seg ikkje observere. 35 og 31 var nedblåst, prøvde etter beste evne å henge dei oppatt.

Så var det gjort

Kartet med postene innenfor flyplassen på Bringeland var spennende. Her hadde jeg ikke vært annet enn på vinterstid, og ikke særlig mye av det heller. Men post 27 'benk’ visste jeg godt hvor var, for der har mange som meg trengt en pust i bakken og en bit Kvikklunsj på tur fra Langeland rundt Fauskestølen.

Nå var det ikke snø, og ettersom de fleste postene ligger på eller nær løypetraséen ble det én lang tur for meg og hunden, mer enn å bruke terrenget. Det var overraskende tørt og ganske lett å gå. Likevel brukte vi nesten tre timer på 'runden’. Vi tok oss altså god tid, tok bilder og en skikkelig hvil på benken.

Nå er alle postene registrert, men vi gir oss ikke før vi har besøkt kassa på månedens poster. Flere av stedene frister dessuten til gjentakelse, og det er vel det som er vitsen. Turorientering er jo på en måte som guidet tur på steder det ellers er vanskelig å komme på selv.

Bare husk 40 kroner til bommen når du skal kjøre inn til Djupedalen.

Månedens post på plass

Nå har jeg satt ut månedens post både for mai-juni og for juli-august. Det er kun registreringer i den aktuelle perioden som teller, men du kan selvsagt skrive deg inn i boka med navn og dato om du er der "utenom tur" også. Fantastisk tur med vakker kveldssol, som det går fram av bildene! Jeg har kun satt ut første naturstipost langs Hunsrasta, den siste rakk jeg ikke i går kveld. På post 44 må en derfor vente litt med å løse naturstioppgaven.

Bonusrunde i pinsen

Det var ikke meningen å jakte poster i pinsen. Da skulle vi på topptur andre steder i fylket. Men så la en i juniorlaget seg til med influensa, og utsvevelsene ble amputert. Da var det god å ha noen poster igjen på Langeland nord.

Jeg parkerte på Høgda og tråkket forbi badegjester i strandkanten nedenfor Hafstadstølene. At det bare var snaue to uker siden det lå is der så ikke ut til å plage småtassene som herjet i vannet med luftmadrass og mer til. Så fort kan klima i Sunnfjord snu.

Veivalget var egentlig ganske lett. Fra veien opp til post 54, videre til 55 og så følge bekken og myrdraget oppover. På post 58 passerte vi 400 poeng, og årets gullmerke var i boks. Fra post 60 raste vi korteste vei gjennom terrenget ned til vannet igjen. Kjapt og greit, og nå lå det bare noe ytterst få snøflekker igjen. Når dette skrives er nok de også borte.

Overnattingsturorientering

Med ny turhund i huset er det mange ting som må trenes på, også overnatting i telt. I den sammenhengen kom det bra med at det var lagt ut et lass poster rundt Hunsrasta og Brulandsstølen.

Seint en kveld, etter at folkevandringen var slutt og parkeringsplassen på Høgda var tømt tuslet Aredhel og jeg innover, slo opp teltet ytterst på odden og avsluttet dagen med en kveldsrunde til de nærmeste postene.

Neste morgen kom sola på teltduken presis kl. 07, og da var det ingenting annet å gjøre enn å stå opp. Ute på et blikkstille Bekkjevatn la ei canadagås og var litt gretten fordi vi overnattet midt i matfatet.

Etter frokost dro vi til skogs, opp mot Brulandsstølen, ned til Digrenesvatnet og tilbake langs elva. Alle postene var i boks før lunsj og det var fremdeles mye igjen av en varm og deilig dag. Turorientering med overnatting anbefales på det varmeste, og på Hunsrasta er det både benker, bord, toalett og tak over hodet hvis det trengs mer enn bare telt.

Masse sol og masse snø

Yes, då er vi i gang! Langeland Nord vart unnagjort på nokre flotte formiddagstimar i dag, i godt selskap og flott terreng. Nokre artige krumspring vart det dog, ikkje alle plasser snøen bar - og nei, vi hadde ikkje truger.... ;) Men ja, behovet var absolutt til stade. Ein god porsjon godt humør, ein del stahet, niste - og vips så hadde vi sanka sammen 83 poeng!