Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Ola Dilt takker for i år!

Med avslutning med diplom og merkeutdeling i Oppsal Samfunnshus 13.november, takker vi alle diltere for årets sesong og ønsker vel møtt i 2009!
Vinnere av Østmarka-quiz vil bli tilskrevet.

Skrevet av Ola Dilt

Husk avslutningen i Oppsal samfunnshus 13.november!

Ola Dilt minner om avslutningen kl 18.30-20.30 i Oppsal Samfunnshus torsdag 13.november.
Foruten utdeling av diplomer og salg av merker og plaketter, har vi også i år en spennende Østmarka-quiz å by på.
Møt opp for en marka-prat og kos deg med kaffe og kaker.
Og for etternølere: Nå må heftet sendes inn snarest mulig!

VEL MØTT! Hilsen Ola Dilt

Skrevet av Ola Dilt

Nattur i Puttåsen på overtid - for å sanke GULL!

Jeg manglet 2 poeng for gull, så onsdag 15.10 dro Steinar og jeg ut på en kvelds-/nattur for å ta 4 poster vi manglet i Puttåsen.

Postene 56/59/60 sto fortsatt ute på Puttåsenkartet, mens post 65 var tatt inn. Men vi fulgte tråkket til der posten hadde stått, og fant hullet i treet etter postoppslaget. Så da ble det både 3 klipp, GULL på meg, samt en 'virtuell' inntatt post.

Vi startet fra Nuggerud og gikk opp stien mot Svartputt. Til tross for 'løfter' fra yr.no om at regnet skulle gå sør for Oslo, så ble det en våt, glatt og etterhvert mørk tur. Bakkene opp til postplukket kunne starte føltes lenger og mer steinet enn forventet, og mørket kommer jo bare tidligere og tidligere nå.

Vi var først på post 60, og ble glade for å bli møtt av både postplater og kode :-) Så dra vi innom post 65, som vi visste var hentet inn. Men fant treet som den hadde stått på, så det er jo like bra!

Deretter bar det videre til post 59, og nå begynte det å bli skikkelig mørkt. Hjalp heller ikke at det regnet, så vi ble stadig våtere. Posten var fint plassert og ble funnet lett. Siste posten 56 tok vi via Lauvtjern og Svartputt, før vi fulgte stien nordover mot myra vest for posten. Herfra var det så mørkt at vi gikk mest på kompasset og terrenget, men etterhvert fant vi heldigvis et Ola Dilttråkk. Og etter litt leting fant vi også den godt gjemte posten inne i alt det grønne og tette buskaset, var ikke lett da det nå var blitt virkelig mørkt. Savnet den kraftige Silva hodelykten min da, men de små dugde også. Så var det å rusle ned den bratte, steinete stien tilbake til bilen.

Selv om jeg har klart gull, man er det fortsatt et par turplaner jeg har før postene blir tatt inn. Takk for en lang og flott sesong... og nok en gang takk for at dere somler med å ta inn postene ;-)

Takk for i år!

De 3 postene på Lutåsen ble tatt "på overtid".
Jeg gikk ut fra Østmarkseteren og oppover mot Lutvann i nydelig vær. Det var vått i marka og endel stier var gjort om til bekker. Der det var løvfall, var det også glatt noen steder, så det var god grunn til å gå forsiktig.

Det var ingen spesielle problemer med postene, flott utsikt oppå her! Matpakken ble spist på toppen av Lutåsen, her var det flott utsikt både nordover Groruddalen, vestover og sydover!

Korketrekkeren til Thomas Heftye og høstbildet fra Ulsrudvann får symbolisere slutten på OlaDilt for i år. :-)

Takk for de flotte turene i år, flott var det også å kunne registrere poster på nett. Nå må jeg bare få sendt inn deltagerheftet!

Regnfull fredagstur vest for Lutvann med 3. periodepostene

Da nærmer deg seg avslutningen for Ola Dilt-turene iår, men fortsatt er det noen poster som gjenstår. Etter dagens 5 poster så gjenstår nå bare 2 poeng og 1 post for å nå gullmerket for meg...

Idag tok vi en tur fra bardommens Haugerud for å besøke de siste postene på Lutvannskartet. Det regnet og var ganske vått i skogen, men allikvel er det deilig å være ute i den friske høstluften.

En liten blogg og bilder fra turen kan leses her:

Søndagstur på Spinnernkartet med 3. periodepostene

Søndag var hele familien ute på tur igjen, denne gangen for å ta postene 71-75 + 40. Vi gikk inn til Trollvann i finværet, der vi tok postene på en fin og variert runde. På post 72 hadde vi en flott lunsjrast på de perfekt plasserte steinene rett bak postene med kakao, te og matpakke.

Deretter var ungene fyret opp igjen, og motivasjonen var spesielt stor for 9-åringen som nå så bronseposten like rundt hjørnet. Og på post 75 (etter en liten ekstrarundebom av tante) så var det en glad gutt som klippet sin første bronsepost i Ola Dilt, og det i samme uke som han fant sine første poster på mandag. Karoline klarte sin bronsepost allerede på post 71. Meget bra!

På veien til de siste postene så var det gangske vått og det ble plumpet litt, men det ble fort glemt når nye poster dukket opp. Morsomt å se at tantebarna også har glede av Ola Dilt, så da håper jeg på mer turfølge neste år :-)

Når vi først var i området så måtte vi innom Dølerud igjen. 'Damene' var innom post 40 en kveldstur på onsdag, men da var det veldig mørkt. Nå ønsket vi alle å se stedet i dagslys, og Andreas ville klippe på dagens 6. post. Så gitt alle glade, fornøyde og litt slitne hjem. Takk for nok en flott runde i Østmarka!

Kveldsturer til 2. periodepostene på Lutvannskartet

Forrige uke så måtte jeg 'skynde meg' å få tatt 2. periodepostene på Lutvannskartet, litt etter fristen.

Mandag kveld 22.9 så gikk jeg inn med tantebarna, søsteren og svogeren min til Rundtjern. Vi startet litt sent, og det var spenennde med tur-o poster for ungene. Vi rakk postene 21 og 25 før vi hadde en lang deilig kveldsrast ved Rundtjern med kakao og kjeks. Da var det blitt såpass mørkt, så vi dro alle tilbake til bilen med koselig lysløypelys.

Dagen etter så dro jeg tilbake for å ta resten av postene vi ikke rakk. Jeg bor like ved, men det utrolig er at jeg stadig roter på Lutvannspostene. Men dette området er bratt, og kartet er fullt av masse små detaljer, så her er det lett å tulle litt.

Startet med post 24 der jeg glemte å notere koden, men den fikk jeg i ettertid ;-). Så kom det en bom på post 23, der jeg var redd for å skli for langt ned i skråningen. Etter en liten runde på høyden der, så kom jeg ned til rett nivå og fant den godt gjemte posten. Resten av runden gikk sørover langs kanten, og så var det lysløypen tilbake igjen.

Favorittposten iår er helt klart post 37 - for en utsikt i solnedgang :-)

Det er flott og spennende i dette området. Men noen av postene var veldig godt gjemt, så man måtte nesten stå rett foran dem før man fant dem. Ungene kommenterte også dette - at postene lå gjemt inne blandt trærne. Men vi fant dem :-)

Skullerudåsen

Gikk ut fra Skullerudstua, sydover til renseanlegget, videre sydøstover til post 77 og Rundvann - flyktningeruta. Videre langs vestsiden av smalvann til post 78. Deretter post 79 ovenfor Rundvann og post 80 mellom Fugleleiken og Skullerudmosen. Hjemturen gikk over Korpåsen og ned til Skullerudstua. På vei var jeg igjen innom post 50 for å få med bokstavkoden jeg glemte sist. ;-)
Været var helt nydelig, T-skjortevær!