Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Kveldstur til postene 44 og 45 fra Grønmo

Onsdag 17.9 tok vi en liten kveldstur til disse postene, som vi ikke rakk på turen til de første i runden.

Kjørte til Grønmo rett fra jobben og syklet inn til Langvann. Derfra fulgte vi blåmerket og stier først til post 45, og fikk en flott tur over høyden nord for den.

Til post 44 så dro vi omtrent rett østover og passerte den ville vakre Svartdalen på veien over til kollen sør for 44. Der var det grønt, vakker og frodig - og med en del sopp som vi så langs tidligere tråkk. Turen tilbake fulgte først rødmerket, deretter blåmerket sti tilbake til sykkelen, og derfra rakk vi å sykle tilbake til bilen kl 20 før det ble altfor mørkt.

Rundtur på Haukåsen med poster fra 2. og 3. periode

Lørdag 13.9 ble det en lang rundtur på Haukåsen med totalt 7 OD-poster, 1 kjentmannspost, en geocachecheck og en brukbar fangst av traktkantareller. Disse deilige skogssoppene er i ferd med å vise hodene sine nå, men er ikke så store enda :-)

Vi startet fra Østmarksetra og gikk inn Lutdalen, der vi først besøkte en av de nye kjentmannspostene i Østmarka; post 08-43 Markas minste dam i betong. Den kan ses fra blåstien like etter at man krysser bekken etter OD-61 (på vei oppover). Ferden fortsatte i bratt og delvis kronglete terreng i Lutåsen, før vi tok østover mot Lauvtjern og post 64. Her åpner det seg opp, og vi dreide sørover for å ta postene 35-34-33, der vi også kom innom den store radarkuppelen. Rart hvor synlig denne er fra hele Oslo, men man kan knapt se den i skogen før man er rett ved...

Da vi allerede hadde tatt postene 31-32, så tok vi stien nedover dalen og til sørenden av Hauktjern, og klarte å komme oss trygt tilbake til lysløypen (riktignok uten lys enda) før det ble altfor mørkt i skogen. En lang, variert og flott tur som ble totalt drøye 12,5 km., om enn litt tøff for en vrikket fot på bedringens vei...

Nok en gang takk til 'Ola Dilt' for flotte og varierte poster. Det blir nok flere fine høstturer fremover der vi kommer til å kombinere postene fra ulike kart til litt annerledes turrunder :-)

Ramstadslottet

Flott tur idag til "villmarkspostene"
og spesielt utsikten fra Ramstadslottet. Da var de 5 siste unnagjort. Takk for et utmerket turarrangement.

Tusen takk for flott bilde fra Ramstadslottet. Vi ser jo skikkelig spreke ut. Traktkantarellene ga mersmak, så vi plukket masse på vei ned til Marikollen. Fant mange gule også. En herlig dag i Østmarka.

Toppmøte

Her er et gruppebilde fra Ramstadslottet, en blanding av Ola-Dilt jegere og medlemmer av Friluftsklubben i Oslo. I dag var det folksomt i skogen.

Post 31, 32 og 36 før regner kommer.

Det har vært dårlig turvær denne sommeren og mye annet å ta fatt i. Trodde jeg skulle få til en langtur i dag, men yr.no har fremskyndet regnværet. En fin tur ble det likevel, så får langturen vente litt. Det er meldt bra vær i helgen! :-)

Fant et par briller like etter post 76

Var på Ola Dilt-tur igår, og da så vi et par solbriller som var hengt opp i et tre, like etter at vi hadde tatt post 76. Vi lot brillene henge igjen, slik at evnt. eier kunne plukke dem opp selv. Ta kontakt hvis du ønsker mer detaljer.

Vi tok postene 76-79 fra Grønmo, en fin rundtur rundt Rundvann. Post 80 tok vi tidligere sammen med 1.-2. periodepostene, fra Skullerudstua. Så en del sopp i skogen, men ingen som fristet å spise ;-)

Fjernpostene unnagjort

Ja, da var årets fjernposter fakket. Mye opp og ned denne gangen, men det er jo Østmarka i et nøtteskall. Fenomenal utsikt fra Bjønnåsen! Savnet skiltene ved grensa til reservatet, slik man ser andre steder, men post 84 ble funnet likevel.

Og i anledning post 85, så ble jeg minnet på det eneste jeg har å utsette på Ola Dilt. Og det er at enkelte postutsettere åpenbart ser det som sin oppgave å gjøre folk blaute på beina. For denne posten var det ikke mulig å nå uten å bli kliss våt. Glad jeg hadde denne posten til slutt, så jeg slapp å surkle meg gjennom resten av løypa ;)

Men, bortsett fra dette lille hjertesukket, så er jo Ola Dilten et genialt opplegg! Et par vanlige poster igjen nå, så kan jeg hente min første 5-års-statuett i november ;)

Mvh Arild

Tapt kompass ved Ulsrudvann

Tirsdag 26. august mellom 18 og 18.30 mistet jeg kompasset mitt på sti eller i terrenget mellom hovedstien og Ulsrudvann på østre eller søndre side av vannet. Det er et Silva-kompass som ligner Silva 1 Jet Explorer og navnet mitt er risset inn i det. Jeg savner det og håper en ærlig finner sender meg en mail, slik at jeg kan få det tilbake.

Med vennlig hilsen fra
Frøy Grøndahl
froy.grondahl@imbv.uio.no

Lutvann

Postene 51 - 55 ble besøkt i dag i strålende sol, men det som ikke var fullt så strålende var at sykkelen min var stjålet da jeg kom tilbake til utgangspunktet på turveien ned til Haugerud.
Sølvgrå Scott Vail modell 2005 reg. i Falck sykkelregister - dersom noen skulle se den...