Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen – Post – 83

Fine turer i marka. Sopp og bær.

Junior er hjemme for tiden, så plutselig har jeg en turkamerat. Vi har gått noen flotte turer. Først tok vi postene nær Grønmo. Deretter en tur til Haukåsen. Da var turen kommet til å forsøke seg litt lenger inn i marka, jeg manglet 4 fjernposter. Fra Sandbakken gikk vi inn mot N. Svanfossen og krysset der. Postene 84 og 83 ble tatt, dessuten fikk vi med oss 1,3 kg. kantarell og litt tyttebær før vi igjen krysset Elvåga ved Skyttenbrua. Vi var slitne da vi returnerte til Sandbakken.

I går ble det ny, lang tur, vi gikk ut fra Østmarksetra og gikk via Mariholtet. Post 81 var grei, det var litt mer "uveisomt" mellom 81 og 82. Vi var temmelig slitne da vi hadde vært rundt Nord-Elvåga og krysset Skyttenbrua for 2. gang p få dager. Da hadde vi enda noen km. igjen til bilen, men det går jo raskt på skogsveiene. Litt sopp og bær ble det også i går.

Da er alle fjernpostene tatt, jeg er spesielt glad for jeg fikk følge på disse to lange turene. Bildet av junior er tatt ved Halssjøen, mellom post 81 og 82. Så stille og deilig det var her! :D

Mistet deltakerheftet

Jeg har mistet deltakerheftet et sted i nærheten av fjernpost 83. Jeg har ikke navn i heftet. Hvis noen finner det, kan det kanskje leveres Ola Dilt på Oppsal. 1000 takk til ærlig finner.

Fjernposter 81-84

Tok fjernpostene 81-84 den 30.05 i nydelig sommervær.

Syklet nesten til Skyttenbrua og begynte turen mot post 81. Krysset brua og gitt etter det første stikrysset på den umerkede stien til veien i Deledalen på østsiden av Nordelvåga. Stien var grei å gå og litt spesiell fordi den hadde et kryss hvor den delte seg i en lavvannsti og en høyvannsti. Så var det bare å følge veien nordover til den umerkede stien mot Skilledalen like ved Gaupesteinene. Den stien var helt grei å gå. Gikk så på blåmerket sti til Skullerudseter og tok deretter av nordover til Haugerkollen og post 81. Det var en litt bratt skråning med mange døde trær så jeg stakk meg litt på kvister etc. Men posten var grei å finne selv om toppen ikke var åpen.

Gikk så tilbake til Skullerudseter for å ta post 82. Ønsket å følge blåmerket sti til nordspissen av Halssjøen og deretter følge umerket sti langs vannet til den møter en rømerket sti. Men jeg oppdaget raskt at den umerkede stien etter noen meter omtrent forsvant. Den er nok lite brukt. Det var ganske kronglete å gå langs vannet mot den rømerkede stien. Tilslutt fant jeg den og gikk vestover til et stikryss med umerket sti i et myrete område, men jeg fant aldri stien sydover som ville bringe meg til posten. Så jeg fortsatte den rødmerkede stien vestover til jeg krysset den blåmerkede sydover vest for Gråbeinsmosen. Gikk østover rødmerket sti mot Musehogget, men her var det vått så jeg prøvde å gå på den umerkede istedet litt lenger nord, men også den var nesten borte. Kom fram tilslutt og fant posten ganske lett. Det er bare å følge vannkanten til man ser buen nær sydspissen av Halssjøen.

Gikk tilbake til krysset mellom rødtmerket og blåmerket sti for å gå sørover mot post 83. Gikk på blåmerket parallelt med Valstadløypa til de stiene møttes igjen. Gikk så vestover ned til myra og fulgte den sørover til jeg fant posten. Det gikk greit, men det var litt kronglete å gå langs kanten av myra mot posten. Var dum nok til å gå på vestsiden av myra mens posten lå på østsiden. Heldigvis var den ganske smal.

Gikk tilbake til Blåmerket sti for å følge blåmerket sti helt til post 84 (Sørskytten). Det var det letteste strekket og ikke vått i det hele tatt.

Etter post 84 gikk jeg blåmerket til sydspissen av Sørelvåga og fulgte blåmerket mot Smørhullet og videre langs Langvann tilbake til sykkelen nær Elvåga. Kom frem til sykkelen rimelig sliten og gåen i bena. Var tørst selv etter å ha drukket opp 3 liter med vann. Hele gåturen tok over 6 timer og enda hadde jeg 30 minutter med sykling hjem.

Dette var første gang jeg tok Ola-dilt fjernposter og jeg var glad og stolt over at det gikk så bra selv om beina og spesielt føttene streiket hele neste dag. :) Det frister til gjentakelse å forsøke en den utfordringen det er å ta poster på en mer unøyaktig kart samt besøke områder man aldri har vært i før