Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Skullerudåsen med Jettegryta

I dag tok jeg med lille reven min, som jeg hadde laget eget klippekort til før vi dro -og mamma´n min. Vi syklet til vannverket, derfra bratt opp til post 47. Ikke lett for en 4-åring å klippe på den posten... Denne var farligere enn jettegryta. Så ble det matpakke på post 48, før vi gikk til nr 46. Derfra til jettegryta, men vi surret mye før vi fant stien inn! Fra posten klatret vi stien ned til vannverket... fordi vi snakket med en som hadde gått opp/ned med hunden sin -da tenkte vi at dette skulle nok gå bra! Og vi kom oss ned! En flott tur, og ikke mye regn. Nå skal vi bake boller!

God tur !

Hei, Knut Jostein!

Takk for sist, og takk for hyggelig hilsen her inne på turbloggen.
Håper du får en fin og opplevelsesrik tur til Kaukasus.
Vi sees sannsynligvis i skauen en plass i løpet av 3. periode... :-)

Vibeke

(PS: Skal hilse fra mamma og pappa her, som også ønsker deg god tur på fjellekspedisjonen din).

Fjernposter og Superdilter Vibeke

Det ble en hektisk helg, lørdag og søndag i Østmarka-sør. Spinnern i nydelig ettermiddagsvær på lørdag. Omtrent folketomt i skogen tross det gode været. Søndagen ble dedikert til fjernpostene. Syklet fra Mortensrud til Vangen over Sandbakken - trillesti er jo en utfordring når en helst vil sitte på sykkelen. Rett før Vangen traff jeg for tredje gang Superdilteren Vibeke. Hun er bare tre år og like blid hver gang jeg treffer henne - mye frisk luft der i gården. Hun ligger godt an til å bli årets dilter godt hjulpet av mamma og pappa.

Det ble en litt tøff tur for å ta de fem fjernposten da nye fjellstøvler skulle gåes inn. Man blir ikke akkurat lett på foten da. Jorunn har rett; man skal passe på rundt Heiåsen og post 82 med mange stup, skrenter og store steiner. Jeg tok den på vei nordfra og post 83,Vesle Tonekollen. Gikk opp der naturreservatet slutter. Veldig bratt og kronglete. Ingen mobildekning selvsagt, så her skal man passe litt på at man ikke skader seg. Tok ut kurs rett mot post 81. Litt kronglete, men etter oppstigningen til post 82 ikke så vanskelig. Men post 81 på myra voldte noen problemer. Litt rart når man vet man er på rett sted men bare ikke kan finne posten etter flere minutters rundganger - og ikke kan skylde på snøen. Med all respekt for postutsetter, så synes jeg den står litt vel langt vest i myra i h.h.t kartangivelse. (Ingen v./n./ø./s. er forøvrig nevnte i heftet.) Grunnen til at det blir litt vanskelig er jo alle trærne og den våte myr. Men posten står når der.

Synes fjernpostene i år var noe mer krevende enn ifjor (og da har jeg en haug Kjentmannsposter unnagjort i vinter). Men det er fint med utfordringer. Da blir det Ola Dilt pause til 11. juli og høye fjell i Kaukasus i mellomtiden. Og da sees vi igjen, Vibeke :-). God tur! Og da har du sikkert tatt meg igjen på lista!

Fjernposten på Heiåsen

Flott fotografi. Vi så ingen tegn etter noe trig-punkt eller restene av det, men vi leita heller ikke. Legger ved et bilde Hans tok på høyeste punktet.
Uansett var det hyggelig å komme tilbake til selve Heiåsen, ikke bare omegnen. Vi har sporet hele turen på GPS.

Takk til J.Solheim for flott skildring av fjernpostene! Det er sommer i Østmarka og fint med en lang-tur.
Vedlagt er et ikke alt for godt bilde fra Heiåsen, tatt 22.januar 1989. Den vinteren var det ikke snø i Østmarka, så løpeturen gikk over Mosjøen og videre på Deliseterfjorden, da isen var OK.
Det fine trig.punktet er nok falt ned nå, antar jeg.