Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Hærverk på minidiltpost

Jeg fikk litt av en overaskelse, da Ludvik og jeg fant post 2 som bare hadde "klypa" igjen. Både postnummer og kontrollkode var fjernet. Ganske utrolig at det som er til for de minste ikke får stå i fred.

Takk for opplysningen. Da er det ikke herværk, men alikevel utrolig kjedelig å oppdage at dette faktisk ikke var årets post, nå når en har kommet hjem. Ber om at postansvarlig fjerner fjorårets post.

Tur rundt Kroktjern

Jeg var tidlig ute i går for å slippe den verste varmen i stigningene oppover mot Kroktjern. Post 40 var grei, her står fortsatt kjentmannsposten fra forrige periode.

Postene 12, 13, 14, 11 og 15 ble tatt i tur og orden i det flotte været. Gikk ned til Donsbautaen, som er kjentmannspost nå.

Det var en deilig tur, traff også flere som var ute i samme ærend.

Mistet kompass søndag 8. mai

Vi har mistet kompasset vårt!!

Det kan være som å lete etter nåla i en høystakk, men hvis noen har funnet et kompass med beige snor av eldre årgang så ta kontakt med Kristin Andersen på tlf 97 66 13 59. Ikke at det er en formue å kjøpe et nytt, men kompasset har en affeksjonsverdi.
Vi gikk på postene 6- 10 fra Ellingsrud via Grønlia til Lutvann og blå stien derfra mot Lindeberg. Gikk også den "nederste" stien mot Lindeberg og rastet ved bålplassen. Ellers hadde vi en flott tur i Østmarka den dagen også.

Lill-O-Dilt i nord og Bukkesti i sør

Først takk til Frøy med å kunne føle en identifisering med noe positivt som du antageligvis har brukt en god del tid på. Elektronisk klipping. Lykkeligvis har altså nå Lill-O-Dilten også fått innført dette. Tanker om dette opptok oss begge etter fjorårets sesong.
----------
Årets første besøk på gjestekartet "Bukkesti i Nord" i sammen med Kolbotn & Skimt O-lag var helt fantastisk. Hvilket utrolig, herlig, terreng! Gled dere alle som mangler noen få poeng (:-)!

Sykkeltur

I dag var det postene 18 og 19 som stod for tur.

Vi syklet fra p-plassen nedenfor Rustadsaga og inn til Øgårdsmosen. Jeg hadde med meg Ole Bjørn på turen i dag.
(Det er bamsen vår i barnehagen, og hver fredag blir ett barn trukket ut til å ha med seg ham hjem i helga. Endelig var det min tur!) Vi satt sammen i sykkelhenger'n, og byttet på å sitte i bæremeisen. Vi var innom Rustadsaga og hilste på geitene, og spiste is.

Mamma hadde lest på bloggen her inne at flere historiske poster var satt ut, så vi kjørte til Ellingsrud etterpå, og syklet inn til post 38 ved ruinene til mølla. Mamma hinta om at det lå en post på toppen av Haukåsen også, men da skifta nesten pappa farge i ansiktet, så da sykla vi tilbake til bilen og sa oss fornøyde med poster for i dag... ;-)

Post 39 - Bautaen på Spinnern

Bautaen på Spinnern og turen over denne utsiktsryggen er en av mine absolutte favoritter i Østmarka. Utsikten østover er mot Blåsyna og området hvor vi finner årets fjernposter. Jeg gleder meg til gjensynet med Blåsyna som er et av mine andre favorittsteder i Østmarka. Kraftlinjene og ”monstermastene” ødelegger litt, men det må vi nok leve med.

I dag er det åtte dager siden Ola Dilt skrev i innlegget 1. mai kl 16:32 at ”Fra nord måtte postutsetteren i dag forsere en "is-bre"; som ennå ikke var tint etter vinterens kulde.” Status pr i dag var at isbreen fortsatt var rikelig til stede, men at det var tint opp en liten passasje på venstre siden så det gikk å komme seg opp uten problemer. Den som søker spenning kan jo forsøke å gå rett over isen!

Jeg hadde et kvarters stille meditasjon på toppen av åsryggen like sør for posten. Her kunne jeg nyte stillheten som slett ikke er stillhet, men en symfoni av forskjellige naturlyder. Jeg møtte ingen andre på vei opp til og ned fra posten, men glade menneskestemmer fra stiene i øst bekreftet at jeg ikke var den eneste livsnyteren som var ute i dag!

Mvh Vidar

Jula kom kanskje litt tidlig i år?

Etter en liten kaffekopp i solskinnet ved Solbergvann gikk turen mot post 5 - men der ble det jammen en god latter på veien da jeg dro forbi et "vakkert" pyntet juletre... Ja, et slikt med kuler og stjerne i toppen. Så har du ikke tatt posten enda - så anbefales det å kikke litt opp fra kartet også.
Ikke rart jeg kom litt ut av kurs og gikk for langt og måtte tilbake for å finne posten. God Jul :-)

Kveldstur opp Lutdalen og rundt Kroktjern

På en flott lørdagskveld ble 1. periodepostene på Haukåsenkartet besøkt. Vi gikk fra Ulsrudvann og inn via Lutdalen, der vi først stoppet ved post 40 Markas minste dam der to postoppslag står nå. Derfra gikk turen opp mot Kroktjern som vi rundet, mens vi tittet gjennom Kroktjerntunnellen. Post 15 ble siste posten idag, før vi dro ned mot Lutdalen igjen.

Branntårnet på Haukåsen

Med posten på Branntårnet ute, er alle de historiske postene på plass. Også dette er en sykkelpost, selv om det er slitsomt opp fra Mariholtet.

God tur og nyt Østmarka-våren på sitt beste!