Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen – Post – 81

Fjernposter

Tok fjernposter 81-85 i går. Sinnsykt mye vann og store bekker til tross for at det nesten ikke hadde regnet i løpet av natten! Hadde planlagt en rett linje østover fra post 82 over Hamliåsen, Gråbeindalen og raka vegen over åsen mot post 83 ved Steinsjøen. Det var imidlertid så mye vann på myra i enden av Gråbeindalen at kano var det eneste som ville fungert. Måtte derfor “bushe” lengs vestsiden av Kløftetjern (møkkaterreng) og helt opp til blåmerka sti ved nordsiden av Vardåsputten før vi fant tørt land… Tilbake ved parkeringsplassen på Bysetermåsan ca. 11:30 oppdaget vi at vi var heldige som hadde parkert på øvre del av parkeringsplassen. Nedre del ved myra var dekket med minst 30 cm. vann som hadde kommet i tilsig i løpet av drøye 6 timer…. :-)

Fjernposter i regn

Turkameraten liker best å ta fjernposter i pent vær, og vi håpet værmeldingen ville være tilnærmet riktig, men vått ble det, og var det i terrenget. Veldig fin tur fra Bysetermosen. Høydepunktet var nok “flåtebesøket” på Svartoren. Anbefales.

Fjernpostene

I år som i fjord hadde jeg store ambisjoner om å ta alle fjernpostene på en tur. I fjord ble det max 2 pr tur – i dag tok jeg 81 – 84 – 85. Benyttet anledningen til å gå inn helt nye fjellstøvler, og glad var jeg for det for det var ganske bløtt enkelte steder. Startet med 84, tok blåstien nordover og prøvde meg på flåten over Svartdoren, spennende. Vel over på andre siden gikk jeg sydover, men bommet på skiløypa mot post 85 (så den aldri)så gikk nesten helt ned til veien før jeg kom meg på den andre stien, gikk helt opp til skiløypa, lette litt etter posten, men fant den til slutt. Mye myr mellom 84 og 85. Veldig flott sti videre til post 81. Nydelig dag i skogen.

Fjernposter

Hadde en deilig dag fra tidlig om morgenen, og plukket fjernpostene. En del store, våte myrer, men ambisjonen var å komme tørrskodd til de 2 første postene, deretter hadde jeg ingen forhåpninger om å være tørr på beina. Støtte på 2 traner som spankulerte på Skogsmosen, lite redde for mennesker. Ellers så jeg en fururot, kraftig hakket i av en spette, her må det ha vært intens insektjakt.
Turens lengde med mitt veivalg ble 17,0 km

Fjernpostene

17. mai er en fin dag å være i skogen. Jeg og gubben tok alle fjernpostene, og det brukte vi hele dagen på. En utfordring og komme seg fra post 83 ved STEINSJØEN (ser noen lenger ned her kaller det Askevann) og videre til post 82. Men alt går bare man er ivrig nok. Flott dag med deilig temperatur (bortsett fra en kraftig regnskur med torden).

Spinnern 2.periode + Fjernpostene er ute!

For de som er “gått tomme” for poster, er nå både Spinnern 2.periode, samt Fjernpostene satt ut. Fra før, er alle “Historiske poster” ute.
Det er flott i skogen nå, mye hvitveis og bjørka er i ferd med å bli grønn.
Men ennå er det krampaktige rester av vinteren, som denne is-skulpturen ( bildet) som postutsetteren fant mellom post 42 og 43 NØ for Sandbakken.