Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen – Post – 83

To fjernposter

Etter et lite dilte-opphold, var det dags for de siste to fjernpostene fra Bysetermåsan. En flott tur i nydelig vær.

Multespising ble det også.

En dag eller to i paradis.

Kjempeflotte fjernposter i år.
Det ble to turer hver på omtrent 20 km. Fra Sandbakken gikk turen til «Afrikaputten» deretter til søndre ende av Eriksvann, opp åsen og til putten i Purkemyra. Deretter krysset jeg Paradisdalen og gikk rett på til Paradisåsen, opp på Skogsmåsan ble det vestre kjernet besøkt i vakre å stille omgivelser. Deretter ble posten ved Kløftetjern besøkt. Deretter opp til søndre ende av Skålsjøen. Skulle trolig diltet inn til Skålsjøen via Milorgløpa men rotet meg inn i en kløft nord for Vælsputten, men frem kom jeg. Deretter gikk turen tilbake til Abortjern.

Den andre turen, der jeg tok med meg posten ved Søndre Kjerrmåsa tjern på vei inn til Vangen endte inne ved Søndre Krokvann. Den turen er omtalt på tur-o bloggen til Driv.

Både Østmarka sine fjernposter og Driv sine poster i Østmarka anbefales.

Er det noen som kjenner igjen hvor det tredje bilde er tatt?

Med Vennlig hilsen
Ole Kr. Førrisdahl

Langtur - 1 mann - 3 dager - 25 poster - 53 km

I helgen bestemte jeg meg for en skikkelig langtur på jakt etter Ola Dilt. Startet fra Hellerudtoppen ved halv-tre tiden på fredag. Passerte Sarabråten, og ved Sleppa bar det opp gjennom skauen til post 20, og derfra videre sydover til post 18. Videre forbi Ødegården, og postene 48, 49, 50 og 46 ble tatt i rask rekkefølge. Så tok jeg en tur bort til plassen til Korpås-Olsen. Rast med mat og kaffe ble det på Solåsen. Så gjorde jeg kort prosess med postene 30, 26, 27, 28 og 29 før jeg satte opp tarpen og tok kvelden.

Tidlig lørdag morgen gikk jeg mot post 47 før jeg stakk bortom Dryppet. Derfra gikk jeg via Smalvannet og Trollvannet, før det ble en liten pause på trappa til hytta ved Smørholet. Så bar det oppover Lerkestien et stykke før jeg tok av mot post 41. Derfra dro jeg sydover Svartdalen, og rundet nordover til post 42 på Torsnabben. Det møtte jeg to andre diltere, de første menneskene jeg så den dagen. Så gikk det sydover igjen til post 43 ved Tretjerna.

Nå stod fjernpostene for tur! Sydover fra Svanefossen, forbi Eriksvannet og opp gjennom lia til Purkemyra og post 82. Krysset så Simmingsmyra ganske langt syd, og tok en rast ved Paradisputten. Rundet så nord for Paradisåsen, krysset Skogsmåsan, og fortsatte ned dalen til Kløftetjern og post 83. Fortsatte så gjennom Gråbeindalen og videre til post 84. Derfra rett ut til Vangenveien. Rundet syd for Igletjernet og fortsatte så til Svartoren som jeg krysset på trekkflåta. Ca 100 m nord for flåta, på ei lita halvøy møtte jeg to dansker som lå i hengekøyer. Jeg kom i snakk med dem, og jeg overnattet der. En liten “knert” i det lille glasset ble det også ;-)

Tidlig søndag morgen, mens danskene fortsatt snorket dro jeg videre forbi Tømmeråsmåsan og Tretjernskoia til post 85 ved Abbortjern. Derfra fortsatte jeg nordover i lia øst for Starrmåsan, forbi Tømmerholtjern og Griseputten til Afrikaputten og post 81. Mellom Afrikaputten og Fjøsmåsan møtte jeg et rådyr, som noe nølende lot seg fotografere.

Nå tenkte jeg det var på tide å komme seg hjem. Postene 44, 45, 19, 17 og 16 ble tatt innimellom enkelte spredte regnbyger. Derfra var veien kort forbi Sarabråten og Rundtjern og tilbake til sivilisasjonen på Hellerud. Var hjemme igjen, god og sliten, og passe blaut på beina, kl. halv-seks på kvelden.

Det var en flott tur!

Fjernpostene

Hadde en flott, men krevende tur på de 3 første fjernpostene. (som for øvrig burde døpes om til “Myrpostene” !)

Vi begynte ved Sandbakken og gikk via Tommerholtjern til Afrikaputten, for så å klatre over høyden ved Eriksvannet for å komme til Post 82.

Fra Post 82 tok vi turen opp til Svartkulp og slo leir der for natten, siden det er et vann vi lenge har hatt lyst å besøke.

Fra 82 til 83 fulgte vi blå løype ned til Vardsåsputten, og endte opp med å følge rød skiløype sørover, før vi fikk en relativt frisk klatring over høyden for å nå Kløftetjern.

Deretter satte vi kursen rett sørover via en relativt krevende og fuktig trase gjennom Gråbeindalen, før vi omsider møtte blå løype og kunne sette kursen mot Sandbakken igjen.

Vi valgte nok de dummeste rutene man kunne, men fikk i alle fall en lang og krevende tur. Tok oss vel bort i mot 9 timer gange/klatring/vading fordelt på 2 dager.

Men til de av dere som tar alle 5 fjernpostene på én tur – imponerende, det hadde ikke vi maktet!

Skrevet av T & M

Flotte fjernposter!

På fredag var det planleggingsdag på skolen, og siden fjernpostene nylig hadde blitt satt ut, sa det seg selv hva dagen skulle brukes til!
Jeg og mamma hadde Sandbakken som utgangspunkt, og fikk en fin tur til
post 81 (Afrikaputten) og post 82 (Purkemyra).
Det var ganske bratt opp skråninga øst for Eriksvann.
Takk til Svein (en annen ivrig dilter som vi traff ved post 81) for hyggelig følge til post 82 og tilbake igjen til Sandbakken :-)

Etterpå kjørte vi til Krokhol golfbane og syklet opp til Tretjernkoia. Derfra var det kort vei inn til post 85 ved Abbortjern.

I går tok vi utgangspunkt fra Bysetermosen. Vi syklet et stykke innover mot Skjelbreia, men svingte etter hvert nordover og fulgte en gammel kjerrevei.
Vi hadde bestemt oss for å begynne med den “vanskeligste” posten først; nr. 83 ved Kløftetjern. Det gikk faktisk overraskende bra, og det var kun siste stykket ned mot vannet som var litt kronglete.

Tilbake ved syklene igjen, bar det i retning Vangen. Vi tok av veien et lite stykke nord for veiskille Skjelbreia/Vangen, og fulgte en sti som gikk helt inn til post 84 ved søndre Kjærmosetjern. Og ganske riktig – der var det en flott plass å raste!

Fin tur til fjernpostene

Jeg valgte å ta turen til fjernpostene allerede nå. Jeg vurderte å vente til det hadde vært varmt vær en stund slik at det ble tørrere i myrene, men da blir det jo også mange insekter. Det var et lurt valg. Det gikk fint å gå med tur/joggesko som som tåler litt vann, selv om jeg måtte hoppe fra tue til tue noen steder.

Post 81: Start på Sandbakken. Fulgte blå-stien til sør for Griseputten. Gikk så til venstre til Afrikaputten. Denne putten står også på Spinnernkartet.

Post 82: Gikk blå-stien til Eriksvann. Gikk 100m nordover øst for vannet. Tok så opp åsen mot posten. Her var det mange skrenter. Måtte gå på skrå sørover for å komme opp. Greitt å finne posten på andre side av toppen på åsen.

Post 83: Gikk opp åsryggen øst for post 82 og fulgte denne sørover til blå-stien.Fulgte denne østover til den krysset skiløypa fra Gråbeindalen. Prøvde å gå skiløypa nordover. Det viste seg å være helt umulig. Det sto for mye vann i myrene. Løsningen var å gå litt opp i lia vest for skiløypa. Her var det litt kronglete noen steder og nesten sti andre steder.

Post 84: Gikk tilbake nesten samme vei, bare litt høyere i lia. Her var det fint å gå i mye grønn mose.Blå-stien kryssa over bilveien til Vangen. Sti helt fram til posten.

Post 85:Gikk bilveien forbi Skjelbreia. Tok kjerreveien som også er blå-sti til venstre opp lia og bilveien til Tretjernkoia. Skiløypa er her fin å gå helt fram til posten.

Fulgte bil/kjerrevei tilbake til Sandbakken. Brukte 6 timer på turen inkludert pauser. En kjempetur i strålende sol.

Fjernpostene er satt ut!

Post 81-85 ble satt ut i dag og benytt gjerne den fine vårhelgen til en langtur i Østmarka, men beregn minst 4 timer om du tar alle postene på en gang, gjerne med Sandbakken som utgangspunkt.
Postene er stort sett greie, men myrene er veldig våte, så benytt åsrygger og rabber der det er mulig.
Mellom post 82 og 83 er det flere veivalg; postutsetterne gikk via Paradisputten og Skogsmosan.
Ved post 84, Kjærmosetjern, er det en fin benk å raste ved.