Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Skijeger´n 2011 i gang - men feil beskrivelse på post 8

Da var Skijeger´n 2011 i gang, men savner at det er lagt inn her på Turorientering.no.
Svigerfar (blir 80 i 2011) dro meg med ut. Vi gikk inn fra Losby og tok post nr.8 og nr.3. Post 8 tullla vi litt med, fordi den er beskrevet som "Tjern, øst" på stemplingskortet, men på kartet og i virkeligheten ligger den vest for Opptjern. Vi tukla litt før vi skjønte feilen, fordi vi lurte på hvordan vi skulle komme oss på østsiden av tjernet, men da vi hadde klart å passere bekken på en liten bro litt nord for tjernet, oppdaget vi plutselig posten som lyste mot oss fra vestsiden. Litt dumt, men vi hadde en fin tur. Det haddde faktisk vært mulig å gå på ski! I alle fall på skogsbilveiene.
Prøvde å leggge inn et bilde fra turen, men det klarte jeg tydeligvis ikke. :-)

Takk til familien Sandernes!

I dag skulle de siste postene på årets Skogtrim tas; postene ved Tærudtjenna, 66-75. Hadde først vært og tatt Kjentmannspost nr.41 på Klintehøgda, nord for Høgsmosan, og sett den fantastiske utsikten mot syd.
Litt vrient med overgangen mellom kartene, Oslo Nordmark sommer i målestokk 1:50.000 og kartet over Tærudtjenna i målestokk 1:10.000, for å finne ut hvor jeg skulle forlate stien nordfra og bevege meg mot Skogtrim-postene, men til slutt fant jeg da post 75 som utgangspunkt. Deretter gikk det greit med 74, 73, 72 og 71. Så var det de siste 5 postene. Det gikk også greit å finne post 70 og 69 og da jeg kom til post 68 møtte jeg en hyggelig familie på 4, der minstemann var bare 5 år. De gikk motsatt vei av meg og skulle ta 69 og 70 før de ga seg. Plutselig oppdaget jeg at kompasset mitt var borte og familien Sandernes (som det senere viste seg at de het) ba om telefonnummeret mitt i tilfelle de fant det. Jeg skulle videre til Tusenfryd og ta de siste postene på Skautraver´n, som Kolbotn og Skimt orienteringslag står som arrangør av, og trodde vel også at jeg måtte ha mistet kompasset et sted tidligere enn der familien Sandernes skulle. Men mens jeg satt i bilen og kjørte på motorveien, ringte telefonen, som jeg ikke kunne ta. dermed tikket det inn en melding. Vel framme åpnet jeg den: kompasset var funnet! Det hang på et tre ved post 70. Senere i kveld var jeg og hentet kompasset mitt og takker hjertelig familien Sandernes som hadde omtanke nok til å be om telefonnummeret og deretter ta vare på kompasset og gi meg beskjed om at de hadde funnet det! Orienterere er hyggelige folk!

Flotte utsiktspunkt fra Gjelleråsen mot Oslo

Gikk Oldtidsveien oppover og ca 200 m etterPost J er det bygd en gapahuk med kjempeutsikt mot Oslo. Grillplass også. Men det er litt skjemmende at folk ikke tar med seg flasker og ditto hjem! Videre var det også morsomt å komme til Post 37. flott utsikt også her.

Første Skogtrimtur i år - rundt Myrdammen!

Etter å ha tatt Skijegern-GULL, så måtte vi prøve storesøsteren også. Skogtrim-pakken ble innkjøpt, og Himmelsprettdagen tok vi de første postene.

Valget falt på postene rundt Myrdammen, og der fant vi et flott spennende område som var kupert og viltgrodd, og ganske ulikt der vi har gått på mange Ola Dilt-turer. Det er utrolig at mens jeg følger jeg har gått på kryss og tvers i Østmarka, så dukker mange nye spennende, ukjente områder opp.

Vi likte oss veldig godt rundt Myrdammen, selv om vi måtte opp på de fleste topper rundt her. Hadde bare tatt på tursko, og fant det våtere enn forventet så neste gang kommer nok støvlene på. Ingen problem med å finne postene, og snart kommer vi tilbake for å ta resten på Myrdammen-kartet.

Vi er vanligvis Ola Diltere, men iår har jeg kjøpt 3 tur-o-poser i Øst-/Sørmarka; Skogstrim NØ, Skautraver'n og selvsagt Ola Dilt. Så må gleder jeg meg til mange spennende turer i litt nye turområder, så takker til alle :-)

Mangler tekst på post 14

Jeg slutter meg til; det er et flott opplegg dere har!! Har i dag tatt postene 11-25 på kartet "Knuttjern". Ikke så lett å få til en runde på de postene; mer fram og tilbake, til tross for at postene er spredt i et relativt lite område. Og noen av dem er vanskelig å oppdage! På post 14 var imidlertid lappen med tekst og kode borte.

Takk for supert turopplegg!

Har debutert som Skogtrim-deltaker i dag, og siden været var fint og det var kort mellom postene, klinte jeg til og gjorde unna to områder på én dag. Har aldri vært nærmere Myrdammen enn en skitur i vinter hvor jeg snudde midt på Nordbysjøen, men det var et nydelig terreng (og ingen folk). Litt skjemmet av hogst ved nordenden av Nordbysjøen dog. For en mangeårig Ola Dilter var det uvant med så kort vei mellom hver post, men det syns jeg bare var en bonus. Det var også godt at postutsetterne i Skogtrim ikke deler Ola Dilts ubendige trang til å plassere postene midt i de blauteste myrene i skogen! :)

Nå ser jeg frem til å ta for meg av de resterende områdene, men det blir ikke i morra...

Kald rundtur med post 6 Igletjern mot slutten

Lørdag 6/3 var vi endelig klar for en skitur igjen, etter en lei forkjølelse for meg i nesten 2 uker. Vi hadde tenkt oss på rundtur for å ta 3 poster (6-8), men på Vangen ble det klart at formen ikke var helt på topp enda, og at pusten ikke kom skikkelig ned i lungene. Så da ble runden som skulle gå om Tonevann, snudd sørover over Mosjøen til Plankeveien.

Runden endte på 12 km, og fulgte løypene fra Bysetermosan - Vangen - Mosjøen - Plankeveien - Søndre Kjerrmostjern. Derfra fulgte vi løypene ned til Skjelbreiaveien, og derfra inn til Igletjernposten.

Vi planla å følge den ubrøytede løypen til Fjellfugleleiken, men vi fant aldri hverken løypekryss eller tegn på skiløype. Har sett at den ikke har blitt brøytet, men trodde løypen fortsatt eksisterte? Noen som vet noe om den løypen? Må innrømme at å gå langs kjøreveien ikke var det artigste på turen...

Fantastisk finale på skijakten for i år

Hadde fått ta ut en feriedag i dag sammen med en kamerat (som også har en snill sjef) for å gå på ski, og for en fantastisk dag i marka det ble! Vi startet i 10-tida fra Østby, og gikk med klokka runden over Ramstadslottet for å ta poster. Har kun vært på Ramstadslottet et par ganger sommerstid, men det er jo et nydelig terreng om vinteren og. Utforkjøringene nedover mot Ramstadseter var ikke så ille som fryktet, heller.

Ellers var det lite folk å se i skauen, men det er vel ikke så rart midt på en onsdag.

Eneste minuset nå må jo være at det ikke er flere poster igjen å jakte på, men nå har jeg fått gått løyper i marka jeg ikke hadde gått før, og fått inspirasjon til flere fine turer! :)

Søndagsturen gikk til Ramstadsjøen og Skijegerpostjakt

Idag starter vi litt tidligere, og denne gangen fra Marikollen. Fulgte løypen opp til Ramstadsjøen for å besøke post 11 i sydenden av vannet. Litt overvann like før posten, også var det en stor gruppe som drev med ispilking og bålkos der inne i viken.

Etter klipp og kodenotering, så krysset vi over til Huldreheim, som jeg har vært på flere ganger. På veien over kom vi over et parti med mer overvann, så ski og staver frøs til. Var kaldere enn ventet (og varslet) idag, syns vi.

På hjemturen dro vi også innom post 13, så nå har vi fått med oss halvparten av poengene til merket! Det ble etterhvert mørkt, så da var det kjekt med en kraftig hodelykt på veien ned tilbake til bilen. Takk for nok en flott skitur i Østmarka!