Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Klipp på nett

Takk for hyggelig kaffepost i dag :-) Håper dere klarer å “koble” årets skiposter sammen med sommerpostene for 2015, slik at de kan klippes på nett som i fjor!

Skijegerpost 1 borte?

Hadde en flott villmarkstur fra Myrdammen til Skijegerpostene 7,2 og 1. Men nr 1 var borte! Det er vel samme post som i 2014, og da fant jeg den lett – så den må nok være borte nå. Takknemlig for å få tilsendt koden (Flemingpettersen5@gmail.com). – synes jeg fortjener den etter en såpass strabasiøs tur :-)

Kveldsturer på Bjønnåsen & Mønevann

Fortsatt fint og lyst på kveldene nå, så denne uken benyttet jeg muligheten til 2 kveldsturer. Innspurt i Skogtrim denne uken, og nå er høsten kommet i Østmarka.

Tirsdag 22/9 ble det 10 poster og 5 geocacher i skogen nord for Blystadlia og Bjønnsåsen. Jeg startet med post 41 og gikk runden med klokken. Fant årets første traktkantareller, så det ble en flott tur. Sølvposten ble post 49, mens sisteposten 50 slet jeg med å finne i mørket, men etter litt krysspeiling og GPS-sjekk så fant jeg den omsider, litt lengre ned enn jeg trodde. Kjekt å ha med hodelykt på tur nå.

Torsdag 24/9 ble det ny kveldstur, denne gangen fra Losby til de 5 postene nord for Mønevann. Her ble det funnet enda mer traktkantareller, de popper opp langs diltetråkkene nå. Deilig til omelett om kvelden.

Ingen av disse områdene hadde jeg gått i på barmarkføre før, så det var nye opplevelser. Utrolig hvor mange områder man ikke har gått i før, selv om jeg har gått Østmarka på kryss og tvers i mange år. Takker for postene og opplevelsen av nye områder :-)

Kompass

Det henger et kompass på Post 72 (Knuttjernkartet)?

Kaffepost på Kjerringfred.

Hei alle spreke turorienterere. Har nettopp kommet hjem fra en flott dag i Gjelleråsmarka med koselig kaffepost på Kjerringfred. Har stemplet elektronisk, men klippet for kaffeposten er forsvunnet.
Ha en fortsatt fin sommer. Mvh Oddveig Nervik.

Stemplingskort funnet

Hei alle turorinterere. Vi har vært på O-tur i Skjettenkollen idag søndag, og ved post 3 fant vi et stemplingskort uten navn. Fås igjen ved henvendelse på tlf 93042832.

Mvh Oddveig Nervik

Skijegeravslutning til Igletjern & post 7

Sesongens siste postplukk i Skijegeren ble til post 7 ved Igletjern. Her har vi gjordt to forsøk, og første gangen var søndag 23/2. Vi valgte da å følge skiløypen fra Ekerud sydover langs Bjørndalen. Det gikk bra et godt stykke, men rundt 500 meter fra posten måtte vi snu pga. for mye snø og ikke minst vann som fløt overalt og over stien.

Nøyaktig en måned senere så tok vi en ny tur fra Ekerud på siste dagen postene sto ute. Da var det blitt bart og fint i skogen, og vi startet med å gå en flott sti over åsene ved Jonsrud mot Igletjern. Her var det tørt og fint å gå nå, med utsikt og vårlig stemning. Vi kom oss greit til posten selv om det var litt vått og noe snø som lå igjen på myrene rundt vannet.

Dermed var sesongens siste post klippet. På returen gikk vi først litt i lysløypen, men her var det fortsatt en del snø og is igjen. Ved en flott benk gikk vi inn i skogen igjen og fulgte nok en finfin sti over Linås tilbake mot bilen.

Det ble en flott avslutning på en litt spesiell Skijegersesong. Det er første gangen jeg har opplevd av vannene i Østmarka var usikre hele vinteren, så det ble for vanskelig å ta alle postene utenom vanntraseene. Med et skulderbrudd på toppen, så er jeg godt fornøyd med nesten 'fullt hus’. De to postene jeg hadde gledet meg mest til – 1 ved Søndre Krokvann og 2 ved Isfossen ved Småtjern – fikk vi dessverre ikke besøkt. De er flotte skiposter, men uten bærekraftig is på vannene så ble turen dit for lang i år.

Takk for en fin Skijegersesong – nå er turorienteringen til fots i gang i sørlige deler av Marka. Da er det bare å vente på Skogtrim, spent på å se hvilke kart som brukes i år ;-)

Lang kveldstur til postene 13 og 14 fra Bysetermåsan

Fredag 21/3 var det meldt sol og fint vær, så vi var 4 skijegere som tok en langtur til fots fra Bysetermåsan til postene 13 og 14 etter jobb. Vi ble inspirert av innleggene som ble lagt inn for disse postene for et par uker siden, men valgte å ta dem sydfra. Spesielt etter at vi så hvor bart det var til post 11 helgen før.

Vi gikk mot klokken på vei til Vangen, blåsti med litt is i skyggepartiene over Pølseberget og langs vakre Tonevannet til post 13. Det var veldig greit å gå, og spesielt den lille stien langs Tonevann (nesten uten is) var en fin sti som ingen av oss hadde gått før.

Etter klippingen diskuterte vi ulike alternativer over mot post 14, og studerte ulike detaljkart vi hadde med oss. Vi ønsket å unngå våte myrer og for bratte skrenter, så vi fulgte terrenget og trakk nordover for å unngå myrene nord for vannet. Etterhvert kom vi på blåstien mellom Liseterputtene, så mot Steinsjøen og inn mot posten. Her var det en del snø i skyggepartier, som heldigvis fortsatt bar greit, men ikke mer enn av vi greit gikk på den.

Endelig fikk to av oss klippet på post 14, etter at vi tidligere så lengselsfullt over mot posten på min siste skitur i Østmarka iår (ref. tidligere innlegg 5/2). Det ble en liten rast for mat og te mens skumringen seg på. Så bar det sørover på blåstien mot veien ved Vangen i mørket, også helt grei og ganske bar. Eneste våte, vanskelige strekningen vi kom over, var da vi valgte å gå skiløypen siste delen før veien, for her var det svært vått og myrete. Men omsider kom vi oss over, og da gikk det raskt langs veien tilbake. Totalt ble rundtturen 13,5 km.

Fotturer i Skijegern til Slepptjern og Halsjøen

Forrige helg ble det to turer til Skijegerposter som egnet som ypperlig på ski – men som også var fine turer til fots nå som snøen smelter. Jeg hadde fortsatt noen poeng igjen til merkekravet, så jeg speidet meg ut to poster hver med 2 poeng så jeg fikk nok poeng.

Lørdag 15/3 ble det tur via Sandbakken til post 11 ved Slepptjern. Først nøt vi en førturlunsj på Sandbakken med toast og iskake, før vi gikk skiløypen ut mot veien. Her var det bart og greit å gå rundt våte partier. Veien nordover var helt bar, bare avbrutt av isdekke på Torsmåsan. Det gikk helt greit å gå over, også var det bart og fint på blåstien rundt Sør-Elvåga via Søndre Skytten til posten. Samme vei tilbake – alt-i-alt overraskende vårlig og bart.

Søndag 16/3 gikk turen fra Losby til post 10 ved Halsjøen. Her gikk hele turen på skogsbilvei, som var bar og tørr for is. Grei tur på rundt en mil, som ble kronet med vårt første besøk og rast på Losby besøkskafe. Deilige smakte vaflene etter turen.

Post 14

I dag ble det post 14, sannsynligvis den siste i vintersesongen. Vi la i vei på beina fra Losby gård og første stopp ble gapahuken ved Røiri. Det ble det en kaffekopp og appelsin før vi gikk videre. Tok blå/rød løype innover til løypekrysset ved Liseterputten (øst), der fortsetter blåløype videre forbi Grastjern og frem til Steinsjøen. Da er det bare noen meter til posten, deilig å klippe den. Nå var det tid for nistepakke og kaffe før returen. Det var jo meldt litt regn i ettermiddag, men det uteble heldigvis og vi fikk sol i steden. Det er ikke mye snø igjen inne i skogen nå. Fin tur, men vi var ganske slitne da vi nådde parkeringsplassen. Hilsen Grete Lill