Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Skijegeravslutning til Igletjern & post 7

Sesongens siste postplukk i Skijegeren ble til post 7 ved Igletjern. Her har vi gjordt to forsøk, og første gangen var søndag 23/2. Vi valgte da å følge skiløypen fra Ekerud sydover langs Bjørndalen. Det gikk bra et godt stykke, men rundt 500 meter fra posten måtte vi snu pga. for mye snø og ikke minst vann som fløt overalt og over stien.

Nøyaktig en måned senere så tok vi en ny tur fra Ekerud på siste dagen postene sto ute. Da var det blitt bart og fint i skogen, og vi startet med å gå en flott sti over åsene ved Jonsrud mot Igletjern. Her var det tørt og fint å gå nå, med utsikt og vårlig stemning. Vi kom oss greit til posten selv om det var litt vått og noe snø som lå igjen på myrene rundt vannet.

Dermed var sesongens siste post klippet. På returen gikk vi først litt i lysløypen, men her var det fortsatt en del snø og is igjen. Ved en flott benk gikk vi inn i skogen igjen og fulgte nok en finfin sti over Linås tilbake mot bilen.

Det ble en flott avslutning på en litt spesiell Skijegersesong. Det er første gangen jeg har opplevd av vannene i Østmarka var usikre hele vinteren, så det ble for vanskelig å ta alle postene utenom vanntraseene. Med et skulderbrudd på toppen, så er jeg godt fornøyd med nesten 'fullt hus’. De to postene jeg hadde gledet meg mest til – 1 ved Søndre Krokvann og 2 ved Isfossen ved Småtjern – fikk vi dessverre ikke besøkt. De er flotte skiposter, men uten bærekraftig is på vannene så ble turen dit for lang i år.

Takk for en fin Skijegersesong – nå er turorienteringen til fots i gang i sørlige deler av Marka. Da er det bare å vente på Skogtrim, spent på å se hvilke kart som brukes i år ;-)