Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Takk for meg!

Jeg misset på post 68 i går. I går kveld satt jeg med kart og koordinater og lurte på hva som gikk galt. Konklusjon: Jeg synes kartene er så fine at jeg bruker kopier når jeg er ute for å ikke ødelegge de fine fargekartene. Hadde jeg hatt fargekart med meg, og kikket litt mindre på det dårlige kartet på GPS’en, hadde jeg greid det. Jeg fikk jo ikke med meg dammen i Buertjernsbekken i går, og hadde “mitt” punkt 60-70 meter lenger nord. I kveld har jeg kontrollsjekket mot et 1:500 kart fra www.norgeskart.no, der kollen kommer fint fram på nordsiden av dammen i bekken. Jeg tok koordinatene på kartet og sammenlignet med koordinater jeg “låste” med mobiltelefonen på kollen, og de stemte på tre desimaler!! I dag gikk jeg bare etter fargekartet (forsvarlig i plastomslag), ikke noe kompass, ingen GPS , fulgte stien, kunne til og med lese småsvinger i stien på kartet, stoppet i stien rett nord for dammen, kikket til høyre, der var kollen, gløttet litt opp, og postmerket lyste i sola. Dett var dett, alle 70 postene i boks, dette har preget noen dager av vår sommer, og morro var det! Tusen takk til alle som har jobbet for å legge ut de flotte postene!

Takk til Ola Brox - og litt om Flyplassen

Takk til Ola Brox for forklaring på Hveem / Kvem, det er et interessant tema, som sagt har jeg, uten å være berørt, lest mye OA om denne navnedebatten. Mitt eget navneengasjement har jeg på Venabygdsfjellet, fjellområdet mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen langs riksveg 27, som noen dessverre har begynt å kalle Ringebufjellet, fordi det andre liksom ikke er fint nok. Men det blir en helt annen sak.

I dag hadde jeg tenkt å ta en maratondag på Flyplassen-kartet, målet var samtlige poster. Først fem poster med utgangspunkt ved Reinsvollsdammen, det gikk fint, stort sett fine stier, ukompliserte poster, og imponerende steiner ved post 63. Helt suverent! Så forflyttet jeg utgangspunktet til vegkrysset mot Buer, det startet bra, men posten lengst vekk av alle, post 68, måtte jeg rett og slett gi opp. Tett skog, vanskelig å få posisjonert seg i forhold til kartet, og finne en kolle inni denne tette skogen ble for vanskelig. Det eneste jeg fant var to startnumre fra et orienteringsløp for noen år siden. Ny tur i morgen, men da har jeg bare én post å konsentrere meg om, samt at jeg gjør en ny krysspeiling på datakartet ut fra de postene jeg nå har helt nøyaktig, slik at jeg skal ha best mulig utgangspunkt.

Det er nok mange turgåere på farten skjønner jeg, for der jeg hadde tenkt å ta meg fram til vegen igjen møtte jeg et STORT skilt i stien, med klar beskjed: “Forbudt å gå gjennom gardsplassen”. OK, da var det bare å snu da! Men jeg møtte 8 hyggelige turorienterere på turen!

Hveemsåsen eller Kvemsåsen?

Navnestriden på Toten berører også orienteringsfolket. Kartet som ble fullført i går heter Hveemsåsen, på mitt kartverk står det Kvemsåsen. Jeg har fulgt med i OA om denne saken, og trodde at det først og fremst dreier seg om gårdsnavn, retten til selv å bestemme navnet på sin egen gård, men her er det tydeligvis et større omfang. Hvordan uttaler totningen selv dette navnet? K eller H? I allefall strevde jeg oppi denne åsen, jeg prøvde direkte rute fra post 3 til post 2, men var sjeleglad da jeg krysset en sti og fulgte den. Maken til underlag å gå på i de åpne feltene, meterhøyt tett gras som gjorde det umulig å se hva en tråkket på! Tilbaketuren fra post 1 opp til bilen bak post 4 ble klokelig lagt i stisystemet som jeg etterhvert fant ut av. Ved grundig lesing av kartet fant jeg stier hele vegen, dog en skikkelig omvei over toppen av åsen, men en super tur! Mor mi var i sin ungdom lærer ved Smitborg skole, hun fortalte at hun hentet lønnen sin hos kommunekassereren som bodde i skråningen nedenfor postene 1/2, så nå ble jeg bedre kjent i dette området!

OmTotentroll (ikke TOTEN-TROLL)

Jeg gleder meg til å finne post 63, for nå har bloggen to flotte bilder fra denne posten, v/Ola. Det var jo geocaching ved Sønstebysætra som førte meg til turorientering i sommer, ved at poster i de to sportene fantes på samme sted. Jeg bruker kanskje ikke den tradisjonelle kart/kompass-løsningen, men jeg må kunne lese kart, og bruke kompasset på GPS’en. I sommer fant jeg alle geocachene på Helgøya, og når jeg nå ser bildene til Ola, skjønner jeg sammenhengen. Det måtte jo være ved post 63 at Totentrollet befant seg da det kastet de tre steinene mot Nesingenes kirkebygging, der den ene datt ned på toppen av Helgøya, og nå har blitt et geocache-punkt kalt “Trollsteinen”. Jeg ser virkelig fram til å komme til post 63!

Ut på tur i regnværet

Sola brøt igjennom på Gjøvik, jeg hadde flyttet de 10 postene på Hveemsåsen over til datakartet, deretter lastet opp til Garmin’en, dermed var jeg igang igjen. Sola ble det ikke mye av. Det regnet sammenhengende de to timene jeg ruslet i skogen, og graset var enkelte steder nesten meteren høyt, og VÅTT! Målet var postene 5,6,7 og 8. En ble ikke funnet, den hadde jeg plassert bortimot 100 m feil viser det seg, nå når jeg har fått tre helt korrekte punkter å måle ut fra. En av postene var “sør for liten putt”, med alt regnværet kan den beskrivelsen endres til “midt i en større putt”. To ender fløy opp, de visste å utnytte mulighetene i putten. Vegen jeg hadde kjørt på inn i området var smal, jeg visste knapt hvordan jeg skulle få snudd da jeg ville ut igjen. Diverse handleposer ble lagt ut for at ikke bilsetet skulle bli altfor vått. Jeg hadde lest at kiosken på Billitt hadde Norges beste softis, jeg fant ut at jeg måtte spandere på meg en slik som trøst for dette gjennomvåte eksperimentet. Men artig var det lell, softisen var god, og hjemme ventet badstuen.

Exit Oppegårdssetra

Den 3/7 var det duket for å forsøke å avslutte dette kartet, de fem postene “på midten” var allerede i boks. Fire poster i nord, og fire i sør gjensto. Det ble en flott dag, med kulturplakat på en av postene som ga folk litt historie rundt denne sæterdrifta. Artig opplevelse var det også å treffe tre generasjoner fra Totenvika med flott hytte ved Hofsrudtjern, den yngste spanderte til og med fra snacksposen sin! De kunne fortelle at de tidligere brukte Elvlyvegen som adkomst (der jeg parkerte ved Læssplassen), men at de nå brukte den andre vegen, fra Fjellhaug til Kroktjern. Den adkomsten har jeg ikke prøvd. Artig opplevelse å se hva slags steinstørrelse som skal til for å bli med på kartet, ref. to bilder som er vedlagt (post 25, stor stein, og post 31, liten stein).

Disse og noen andre bilder kan sees på denne linken til min Flickr-side (kopiér linken inn i adresselinjen, den er ikke klikkbar her i denne teksten):

En gudbrandsdøl går seg nesten bort på Totenåsen

I dag var det klart for å prøve et nytt kart, Oppegårdsetra. Jeg har aldri vært på disse kanter før, og sjelden har jeg hatt problemer med å føle på kompassretningen, men her oppe snudde alt seg. I tillegg var det vanskeligere poster enn jeg har sett før. Den voldsomme utsikten som viste seg da jeg kjørte opp Elvlyveien var også imponerende, og nesten like bratt som jeg er vant med fra Venabygda :) Og det er ikke lett å finne en stor stein, når alt du ser rundt deg er store steiner og svaberg. (post 27). Og jeg leste kartet feil, der hvor det var lange sva og små stup, leste jeg kartet som om det skulle være en sti. Men da jeg til slutt leste kartet som at steinen lå oppe på en terasse over bratte sva (små stup) var posten plutselig der! Det ble fem poster, i rekkefølge 33, 32, 26, 27 og 21. Det blir en lang tur dersom jeg skal greie de åtte siste på en tur, for det er fire helt i nord, og fire helt i sør av dette området.

Tredje kart ferdig, med viderverdigheter!

Denn gangen dreier det seg om Oksbakken. Min overføring av poster til koordinater feilet fullstendig på post 36, der jeg låste meg i stiene i området, som på mitt topografiske kart på skjermen også har et stisystem i V-form. Men V-stiene på O-kartet som “nordre høydepunkt” ligger inni, er nok noe helt annet. Så det ble helt feil å plassere punktet mitt inni stikrysset jeg fant på mitt topografiske kart. Det ble å putte GPS’en i lomma, og lese kartet for alt det er verdt, men alt i alt brukte jeg så lang tid, at jeg måtte utsette de tre siste, ellers var planen å ta alle 12 på en gang. Her er dessuten noe annet rart. På det topografiske kartet står “Fodstadvolden” på et helt annet sted.

Men her er jeg ved et dramatisk punkt. Ved post 44, “steingjerde” (ved Fodstadvolden) fant jeg et lam som ikke hadde overlevd overgangen fra den trygge hjemlige grunn til Totenåsen. Ingen tegn på rovdyrskade, og lammet hadde nok lagt seg ned for ikke lenge siden. Det så helt OK ut, bortsett fra øynene, som var borte, og der hadde fluene fri adgang inn og ut. Jeg legger bildene inn her, og så varsler jeg en sauekontakt som jeg fant oppslag om på tavla ved parkeringsplassen. (Klikk på bildene for full størrelse)

Post 15 Karidalen syd

Ved første besøk på denne posten klippet jeg i kartet, og glemte bokstavkoden (jeg stresset fordi jeg hadde mistet et par dyre solbriller, som jeg på hjemturen fant ved post 11!). I helga stilte jeg hånd-GPS’en på navigasjon til gården Petterud , for navigering på sykkel. Det ble tungt, korteste veg var opp høgda, via Almskrysset – Stenberg – Sletta. Så dum kan en være, jeg er jo såpass kjent at jeg kunne syklet en litt lengre, men lettere veg. (Men GPS’en skal jo brukes til noe) .Jeg syklet helt inn til posten, noterte bokstavene og syklet videre langs skogsvegen over til Karidalen skisenter, nok en gang opp høgda og hjem (Sørbyen). Det ble tre mil ganske tung sykling for èn post, som jeg attpåtil allerede hadde funnet!! Du snakker om Toten-trim, men nå har jeg blitt kjent med Karidalen skisenter, som jeg tidligere bare har lest om i avisen. Det ser flott ut. Dette er også et fint utgangspunkt for turene i denne marka.

Tur til Sønstebysætra med forviklinger

Når man betaler bompenger, regner man med at vegen er farbar. Jeg kom nesten fram, og der hadde en skogsmaskin laget myr av vegen, i den sterke stigningen var det ikke mulig å dra seg fram. Jeg måtte rygge nesten ned til bomkassa. Så prøvde jeg en annen veg, kom til et sted som het Røyse, og der var det stopp. Tilbake til Nygårdssæter, og videre til Oksbakken.
Det føltes som en evighet før vegen snudde framover igjen, og dyktig forsinket kunne jeg begynne postjakta. Jeg greide seks poster, en av dem hadde jeg bare 1 m avvik på min manuelle overføring fra postkart til koordinater. Og så fant jeg en stor hodeskalle! Men jeg lurer litt på post 71, Hytte, kaffepost 12.08, blir ikke den satt opp før denne kaffedagen? Jeg fant den ikke, og det var spor i graset etter flere som antagelig hadde gått rundt og kikket! :)