Ny her?

Registrer deg for å samle dine tur-o klipp, delta i vennskapelig konkurranse med venner og kjente og del turopplevelser med andre i vår turblogg.

Turbloggen

Post 37

Takk til Vanja for flytting, postopphengeren selv har ikke kommet seg opp for å rette på den. Han har fått tilbakemelding om at post 34 muligens også ikke henger helt riktig, så hvis noen er der og er HELT SIKRE på hva de gjør, er det lov å flytte den.

Exit Oppegårdssetra

Den 3/7 var det duket for å forsøke å avslutte dette kartet, de fem postene “på midten” var allerede i boks. Fire poster i nord, og fire i sør gjensto. Det ble en flott dag, med kulturplakat på en av postene som ga folk litt historie rundt denne sæterdrifta. Artig opplevelse var det også å treffe tre generasjoner fra Totenvika med flott hytte ved Hofsrudtjern, den yngste spanderte til og med fra snacksposen sin! De kunne fortelle at de tidligere brukte Elvlyvegen som adkomst (der jeg parkerte ved Læssplassen), men at de nå brukte den andre vegen, fra Fjellhaug til Kroktjern. Den adkomsten har jeg ikke prøvd. Artig opplevelse å se hva slags steinstørrelse som skal til for å bli med på kartet, ref. to bilder som er vedlagt (post 25, stor stein, og post 31, liten stein).

Disse og noen andre bilder kan sees på denne linken til min Flickr-side (kopiér linken inn i adresselinjen, den er ikke klikkbar her i denne teksten):

En gudbrandsdøl går seg nesten bort på Totenåsen

I dag var det klart for å prøve et nytt kart, Oppegårdsetra. Jeg har aldri vært på disse kanter før, og sjelden har jeg hatt problemer med å føle på kompassretningen, men her oppe snudde alt seg. I tillegg var det vanskeligere poster enn jeg har sett før. Den voldsomme utsikten som viste seg da jeg kjørte opp Elvlyveien var også imponerende, og nesten like bratt som jeg er vant med fra Venabygda :) Og det er ikke lett å finne en stor stein, når alt du ser rundt deg er store steiner og svaberg. (post 27). Og jeg leste kartet feil, der hvor det var lange sva og små stup, leste jeg kartet som om det skulle være en sti. Men da jeg til slutt leste kartet som at steinen lå oppe på en terasse over bratte sva (små stup) var posten plutselig der! Det ble fem poster, i rekkefølge 33, 32, 26, 27 og 21. Det blir en lang tur dersom jeg skal greie de åtte siste på en tur, for det er fire helt i nord, og fire helt i sør av dette området.

Post 38

Posten heter under stup. Jeg gikk fram og tilbake under stupet og det var langt. Kikket på alle trærne både foran og bak og skjønte ikke hvor posten var. Lurt litt på om den kunne være hengt på et av de andre stupene i nærheten. Jeg lurte litt på å gi opp og snudde meg mot myra. Der så jeg den, midt i myra.

POST 37

Jeg flyttet post 37 da den hang feil. Den var plassert på kollen vest i ringen.

Tredje kart ferdig, med viderverdigheter!

Denn gangen dreier det seg om Oksbakken. Min overføring av poster til koordinater feilet fullstendig på post 36, der jeg låste meg i stiene i området, som på mitt topografiske kart på skjermen også har et stisystem i V-form. Men V-stiene på O-kartet som “nordre høydepunkt” ligger inni, er nok noe helt annet. Så det ble helt feil å plassere punktet mitt inni stikrysset jeg fant på mitt topografiske kart. Det ble å putte GPS’en i lomma, og lese kartet for alt det er verdt, men alt i alt brukte jeg så lang tid, at jeg måtte utsette de tre siste, ellers var planen å ta alle 12 på en gang. Her er dessuten noe annet rart. På det topografiske kartet står “Fodstadvolden” på et helt annet sted.

Men her er jeg ved et dramatisk punkt. Ved post 44, “steingjerde” (ved Fodstadvolden) fant jeg et lam som ikke hadde overlevd overgangen fra den trygge hjemlige grunn til Totenåsen. Ingen tegn på rovdyrskade, og lammet hadde nok lagt seg ned for ikke lenge siden. Det så helt OK ut, bortsett fra øynene, som var borte, og der hadde fluene fri adgang inn og ut. Jeg legger bildene inn her, og så varsler jeg en sauekontakt som jeg fant oppslag om på tavla ved parkeringsplassen. (Klikk på bildene for full størrelse)

Post 15 Karidalen syd

Ved første besøk på denne posten klippet jeg i kartet, og glemte bokstavkoden (jeg stresset fordi jeg hadde mistet et par dyre solbriller, som jeg på hjemturen fant ved post 11!). I helga stilte jeg hånd-GPS’en på navigasjon til gården Petterud , for navigering på sykkel. Det ble tungt, korteste veg var opp høgda, via Almskrysset – Stenberg – Sletta. Så dum kan en være, jeg er jo såpass kjent at jeg kunne syklet en litt lengre, men lettere veg. (Men GPS’en skal jo brukes til noe) .Jeg syklet helt inn til posten, noterte bokstavene og syklet videre langs skogsvegen over til Karidalen skisenter, nok en gang opp høgda og hjem (Sørbyen). Det ble tre mil ganske tung sykling for èn post, som jeg attpåtil allerede hadde funnet!! Du snakker om Toten-trim, men nå har jeg blitt kjent med Karidalen skisenter, som jeg tidligere bare har lest om i avisen. Det ser flott ut. Dette er også et fint utgangspunkt for turene i denne marka.

Tur til Sønstebysætra med forviklinger

Når man betaler bompenger, regner man med at vegen er farbar. Jeg kom nesten fram, og der hadde en skogsmaskin laget myr av vegen, i den sterke stigningen var det ikke mulig å dra seg fram. Jeg måtte rygge nesten ned til bomkassa. Så prøvde jeg en annen veg, kom til et sted som het Røyse, og der var det stopp. Tilbake til Nygårdssæter, og videre til Oksbakken.
Det føltes som en evighet før vegen snudde framover igjen, og dyktig forsinket kunne jeg begynne postjakta. Jeg greide seks poster, en av dem hadde jeg bare 1 m avvik på min manuelle overføring fra postkart til koordinater. Og så fant jeg en stor hodeskalle! Men jeg lurer litt på post 71, Hytte, kaffepost 12.08, blir ikke den satt opp før denne kaffedagen? Jeg fant den ikke, og det var spor i graset etter flere som antagelig hadde gått rundt og kikket! :)

Geocache og turorientering på Toten.

For mange år siden prøvde jeg meg på turorientering. Det ble ikke så mye av det. I 2011 begynte jeg med geocaching, og i år fant jeg ut at det var en geocache på Totenåsen i nærheten av Sønstebysætra. Den var lagt ut sammen med en turorienteringspost, og i boksen lå det kart. Jeg fant senere ut at samme person hadde lagt ut en geocache på Stenberg. Der var det også kart, og der lå Toten-trimmen-posten 60 m unna. Dermed var det gjort, Jeg åpnet www.norgeskart.no og sammenlignet med o-kartet Karidalen syd. Jeg prøvde å overføre postene 11-15 til skjermen, for å avlese koordinater. Deretter måtte jeg regne om koordinater til det formatet jeg bruker på GPS , og skrive dem inn i Garmin-programmet Basecamp slik at jeg fikk den over på GPS . Det er nemlig mye mer jobb å sitte og taste inn koordinater direkte på GPS’en. I dag var det ut og teste. Jeg stilte bil- GPS til Bjørset, fikk lov å parkere der og dro avgårde. Med o-kartet i ene hånda og GPS’en i andre gikk det som smurt. Samtlige poster jeg hadde overført til datakart på øyemål, lå innenfor pluss/minus 10 meter. Mest nøyaktig ble post 12 “lita myr”, den gikk ut i null! Og “lita” myr? Den var omtrent så stor at jeg kunne skritte over den! Alt i alt kjempeartig, med flott kart, dermed er Karidalen syd plukket, post for post, men jeg må til post 15 igjen. Jeg tar nemlig bilde av postflaggene for å få med meg koden hjem, men jeg hadde mistet solbrillene mine da jeg kom til post 15, og det stresset meg så mye at jeg glemte å ta bildet. Men med GPS er det lett å følge nøyaktig sporet sitt tilbake, så brillene fant jeg igjen. I morgen prøver jeg å parkere i Karidalen skisenter, og finner igjen 15 derfra. Da er 11/12/13/14 og 15 i boks, og i går fikk jeg 16-20, dermed er hele Karidalen syd kartet ferdig!